.jpg)
LA WEB 2.0
Index
Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0
Aplicacions de la Web 2.0
Implicacions educatives de la Web 2.0
1. Diferències entre la Web 1.0 i la Web 2.0
La Web 1.0 presenta les següents característiques:
Pàgines Web estàtiques
Els continguts són produïts pel Webmaster.
L’arquitectura de treball es Client-Servidor.
Visualització de contiguts mitjançant un navegador web.
L’usuari solament pot llegir el contingut.
És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador.
La Web 2.0 presenta les següents característiques:
Gran interacció entre els usuaris.
La plataforma de treball és la pròpia pàgina web (no és necessari tenir instal·lat un programari client en l'ordinador).
Contigut dinàmic.
Visualització mitjançant navegador, Lector RSS.
L’escriptura Web es compartida
La unitat mínima de contingut és el post o article.
Tots son autors de la informació
2.Aplicacions de la Web 2.0
Aplicacions de la Web 2.0 segons la activitat a la qual es destina:
Per a expressar-se, crear i publicar : Blocs, Wikis
Per a compartir, publicar i cercar informació: PodCast, Youtube, Flickr, Del.lici.ous, SlideShare
Xarxes Socials: Second Life, Twitter, Facebook.
Per accedir a informació d’interés: RSS, XML, BlogLines, GoogleReader, cercadors especialitzats.
3. Implicacions educatives de la Web 2.0
És un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació.
Està orientat al treball autònom i col·laboratiu.
Crític i creatiu, fomenta l'expressió personal.
Permet investigar i compartir recursos crear coneixement i aprendre.
Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals
Hi ha més interès i motivació.
Permet elaborar materials(sols o en grup), compartir-los i sotmetre'ls a comentaris dels lectors.
Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
Possibilita noves activitats d'aprenentatge i avaluació.
Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar).
Creació i gestió de xarxes de centres i professors.
Característiques mès importants de la Web 1.0
Reposador estàtic d'informació
El rol del navegant o visitador és passiu
La direcció de la informació és unidireccional i la seua publicació requerix de connexió
La producció és individual i prové de fonts limitades
Requerix dial-up, 50KConcepte de Web 2.0 (pioner: Tim O'Reilly, 2003)
Amb el terme Web 2.0, subratllem un canvi de paradigma sobre la concepció d'Internet i les seues funcionalitats, que ara abandonen la seua marcada unidireccionalidad i s'orienten més a facilitar la màxima interacció entre els usuaris i el desenrotllament de xarxes socials (tecnologies socials) on puguen expressar-se i opinar, buscar i rebre informació d'interés, col·laborar i crear coneixement (coneixement social), compartir continguts. Podem distingir:
Aplicacions per a expressar-se/crear i publicar/difondre: blog, wiki...
Aplicacions per a publicar/difondre i buscar informació: podcast, YouTube, Flickr, SlideShare,
Aplicacions per a buscar/accedir a informació de què ens interessa estar sempre ben actualitzats: RSS, Bloglines, GoogleReader, buscadors especialitzats...
Xarxes socials: Ning, Second Life, Twitter...
Altres aplicacions online Web 2.0: Calendaris, geolocalización, llibres virtuals compartits, notícies, ofimàtica online, plataformes de teleformación, pissarres digitals col·laboratives online, portal personalitzat...
Implicacions educatives de la Web 2.0.
En definitiva la Web 2.0 permet: buscar, crear, compartir i interactuar online.
Constituïx un espai social horitzontal i ric en fonts d'informació (xarxa social on el coneixement no està tancat) que suposa una alternativa a la jerarquització i unidirecionalidad tradicional dels entorns formatius. Implica nous rols per a professors i alumnes orientats al treball autònom i col·laboratiu, crític i creatiu, l'expressió personal, investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre...
Les seues fonts d'informació (encara que no totes fiables) i canals de comunicació faciliten un aprenentatge més autònom i permeten una major participació en les activitats grupals, que sol augmentar l'interés i la motivació dels estudiants.
Amb les seues aplicacions d'edició professors i estudiants poden elaborar fàcilment materials de manera individual o grupal, compartir-los i sotmetre'ns als comentaris dels lectors.
Proporciona espais online per a l'emmagatzemament, classificació i publicació/difusió de continguts textuals i audiovisuals, als que després tots podran accedir.
Facilita la realització de noves activitats d'aprenentatge i d'avaluació i la creació de xarxes d'aprenentatge.
Es desenvolupen i milloren les competències digitals, des de la busca i selecció d'informació i el seu procés per a convertir-la en coneixement, fins a la seua publicació i transmissió per diversos suports.
Proporciona entorns per al desenvolupament de xarxes de centres i professors on reflexionar sobre els temes educatius, ajudar-se i elaborar i compartir recursos.
Requisits per a l'ús didàctic de les aplicacions Web 2.0.
Si no es donen estos requisits, no s'utilitzaran.
Infraestructures. L'aprofitament òptim de la Web 2.0 basada en les interaccions personals, exigix el treball individual o en xicotet grup davant d'un ordinador i en el ciberespai. Per això es requerix:
EN EL CENTRE DOCENT. Una intranet educativa, i les aules de classe haurien de tindre connexió a Internet i ordinadors suficients per als estudiants (desplaçar-se a l'aula d'informàtica resulta incòmode i sol inhibir la utilització d'estos recursos).
A CASA. A vegades convindrà que els estudiants puguen continuar treballant a casa, necessitaran disposar d'ordinador amb connexió a Internet. També serà necessari per a famílies i escola que puguen estar en contacte online. Per això, haurien d'intensificar-se les ajudes estatals perquè les famílies amb menys recursos puguen adquirir un ordinador per a sa casa i seria desitjable que haguera una connexió a Internet de baixa velocitat gratuïta per a tots.
EL PROFESSORAT. Per a poder preparar materials i activitats i fer el seguiment dels treballs virtuals dels estudiants, el professorat necessitarà tindre un bon equip sempre a la seua disposició en el centre i també en sa casa (se suggerix que dispose d'un ordinador portàtil).
LA CIUTAT. Convé que els municipis disposen d'una xarxa de mediateques (biblioteques, centres cívics, zones wifi...) on tots els ciutadans puguen accedir a Internet quan ho necessiten. D'esta manera, es compensa un poc la bretxa digital que patixen els que no disposen de connexió a Internet en sa casa.
Competències necessàries dels estudiants. Treballant amb la Web 2.0, els estudiants seran més autònoms en l'accés a la informació i per a la construcció dels seus coneixements, però per a això necessiten unes competències específiques:
Competències digitals: navegar (buscar, seleccionar, valorar... en Internet), processar la informació amb els mitjans informàtics per a elaborar el seu coneixement, expressar-se i comunicar-se amb altres en el ciberespai, conéixer els seus riscos (plagi, spam, anonimat, falsedat...), usar les aplicacions Web 2.0.
Competències socials: treball en equip, respecte, responsabilitat...
Altres competències: aprenentatge autònom, capacitat crítica, imaginació, creativitat, adaptació a l'entorn canviant, resolució de problemes, iniciativa...
Formació i actitud favorable del professorat. Els docents s'han de sentir segurs a l'utilitzar la tecnologia en la seua activitat didàctica, i per a això requerixen:
Competències digitals generals, com els estudiants.
Competències didàctiques:aplicar models didàctics d'ús de les aplicacions Web 2.0, ben contextualitzats als alumnes i objectius educatius que es perseguixen.
Gestió d'aules amb molts ordinadors amb regles clares que regulen la utilització dels recursos (resulta difícil per a molts professors).
Actitud favorable cap a la integració de les TIC en el seu quefer docent. Per a això, entre altres coses, és necessari un reconeixement del temps extra de dedicació que en alguns casos (gestió de plataformes de teleformación, creació de continguts...) exigix l'ús didàctic de les TIC.
Directoris de serveis Web 2.0 i cercadors especialitzats
Awards Seomoz.org Web 2.0 http://www.seomoz.org/web2.0
Go2web2 http://www.go2web20.net/
DIM, Comunidad virtual de profesores con web/blog docente http://www.pangea.org/dim/comunita.htm Directorio.
Google blogsearch http://blogsearch.google.com/
Starup2 http://wiki.startup2.eu/index.php/Mapa_Web_2.0
Technorati http://www.technorati.com/ Buscador de blogs donde los resultados de las búsquedas cambian cada minuto apareciendo en primer lugar los últimos blogs que han mencionado el término buscado.
Web 2.0 Directory: e-consultant http://web2.econsultant.com/index.html
Wwwhat's new. La lista web 2.0 http://wwwhatsnew.com/recopilacion
Diferències més rellevants amb la Web 2.0 en exemples
L'usuari és generador de continguts, pot editar i respondre (blogs)
El navegador o visitant té un rol actiu, compartix informació, participa i treballa col·laborativament (Google docs)
La interfície és interactiva (igoogle)
Posseïx fonts múltiples de producció (wiki)
Es formen comunitats d'aprenentatge (Xarxes socials)
La combinació d'estes ferramentes produïxen la web 3.0
blogs)
El navegador o visitant té un rol actiu, compartix informació, participa i treballa col·laborativament (Google docs)
La interfície és interactiva (igoogle)
Posseïx fonts múltiples de producció (wiki)
Es formen comunitats d'aprenentatge (Xarxes socials)La combinació d'estes ferramentes produïxen la web 3.0
Diferències entre Web 1.0 i Web 2.0
La web 1.0 va ser una de les primeres a eixir amb l'aparició de l'internet fa 20 anys. La web 2.0 va eixir aproximadament fa 7 i 5 anys. Les diferències entre estes 2 webs són notables; ací estan uns exemples:
Web 1.0
-Pocs productors de contingut i molts lectors d'estos.
-Pàgines estàtiques.
-L'actualització dels llocs web no es feien periòdicament.
-La seua tecnologia estava associada amb HTML, gif, Java Script 1.0.
Web 2.0
-Els usuaris es transformen en productors de contingut.
-Pàgines amb facilitat de renovar fàcilment el seu contingut.
-La seua tecnologia està relacionada amb Java Script 2.0, XHTML, Google, etc...
-Tots els cibernautas tenen la facilitat d'accedir a la pàgina web que preferisca.
Com podem observar les diferències entre estes webs són molt grans. Amb la tecnologia que s'està desenrotllant hui en dia, no hem de sorprendre'ns si en un període de temps apareix una web 3.0.
No hay comentarios:
Publicar un comentario