ÍNDEX
- Punt de partida
- Tratamentde la informaciói competènciadigital
- Definició i finalitat
- Coneixements, destresesi actitudsde la competènciadigital
1.-Punt de partida
LOE (2006), en el preàmbulEstableixmillorarla qualitati eficàciadelssistemesd'educaciói de formació, el que implica majorcompetènciadigital
de docents i alumnes.
Referent a l'Educació Primària, la LOE en l'article17 apartat i, estableix: Iniciar-se en la utilització, pera l'aprenentatge, de les tecnologiesde la informaciói la comunicaciódesenvolupantun esperit crític davan tels missatge sque reben i elaboren.
El mestred'aquestaetapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts,la transversalitat de les TIC està presenten totes les àrees curricularscomunes (Art.19 de la LOE)
2.-Tratament de la informació i competència digital
¿Que es aquesta competencia?
Habilitatspera cercar, obtenir, processari comunicar informaciói transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
L'accés i seleccióde la informació fins a l'úsi la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilitzacióTIC i la comunicació comun elementessencialpera informar-se i comunicar-se.
¿Quina finalitat té?
Sónun extraordinariinstrumentd'aprenentatgeque destaca pertres opcions
bàsiques
Aprendre“sobre”les TIC suposaalfabetitzara l'alumnaten el seuús.
Aprendre“de les”TIC, implica saber aprofitarla informacióque ensdonen accési analitzar-la de forma crítica.
Aprendre“amb”les TIC significa saber utilitzar-les compotenteinad'organitzarla informació, processar-la i orientar-la pera aconseguirles nostresfins. Aprender “
3.-Coneixements, destreses i actituds de la competència digital
Coneixements
Comprensió de la naturalesa i manera d'operar dels sistemes tecnològics.
Coneixement dels canvis actuals en les TIC i l'efecte que aquests tenen en el món personal, laboral i social
Coneixement de les característiques essencials del processament de la informació; les utilitats fonamentals; els coneixements bàsics de les xarxes en general i internet
Destreses
Destreses relacionades amb l'obtenciód'informaciód'aplicacions multimèdia i de les TIC
Avaluaciói seleccióde noves fonts d’informaciói innovacions tecnològiques a partir de la seva utilitat per a tasques específiques.
Útilitzacióbàsica d’editors d’imatge digital, àudio i vídeo.
L’ús eficaçde la xarxa i d’altres eines per apendre de forma individual i col.laborativa
Tècniques per a la interpretacióde la informació
Destreses per a la navegacióper la world wide web i l'ús de correu electrònic, a més de resoldre problemes de programari i maquinari
Actituds
Interès per utilitzar les TIC com eina d'aprenentatge i de comunicaciói per seguir aprenent nous usos i possibilitats.
Valoraciópositiva de l'ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col·laboraciói de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
Ús responsable de les TIC, actuant amb prudència i evitant informaciónociva o il·lícita i presa de consciència de la necessitat de controlar el temps que es dedica a l'entreteniment amb les TIC aixícom del seu possible poder d'addicció(ús o abús).
Actitud positiva davant les tecnologies de la informaciói de la comunicaciócom una font d'enriquiment personal i social.
Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l'ús dels mitjans digitals, tant a nivell individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics.
Ampliació:
Ús de les TIC en les diferents àrees de primària.
http://rociocabanillas.blogspot.com/