-- Crea tu texto animado---

viernes, 16 de marzo de 2012

Tema 6.

El procés d'integració i ús pedagògic de les TIC en centres educatius. Estudi de casos

INDEX

  1. Aportacionsde les TIC alscentresescolars
  2. Investigacionssobreles TIC en elscentresescolars
  3. ProjecteMedusa
  4. Objetiusde la investigació
  5. Dimensions y tècniquesde recollidade dades
  6. Resultats


1. Aportacions de les TIC als centres escolars.

  • Innovacions en l’ àmbit de l'organització escolar del centre (ubicació d'equipaments, formes de compartir-los, coordinació).
  • Innovacions en l’àmbit de l'ensenyament en l'aula(continguts que s'ensenyen, activitats desenvolupades, innovacions metodològiques i d'avaluació).
  • Innovacions en l’àmbit de l'aprenentatge de l'alumnat (anàlisi dels processos d'aprenentatge, canvis en la motivació i actituds cap a l'educació, en la interacció entre alumnes i professor).
  • Innovacions en l’àmbit professional docent(formació, treball col·laboratiu entre professors).


2.-Investigacions sobre les TIC en centres escolars
  • Estudis sobre indicadors quantitatius que descriuen i mesuren la situació de la penetració i ús d'ordinadors en els sisteme sescolars a través de ràtios o puntuacions concretes d'una sèrie de dimensions. Les tècniques metodològiques utilitzades són: Dades estadístiques. Enquestesa administradors, Anàlisidocumental.
  • Estudis sobre els efectes dels ordinadors en el rendiment i aprenentatge de l'alumnat. Les tècniques són estudis experimentals i meta-analisi.
  • Estudis sobre les perspectives, opinions i actituds dels agents educatius externs(administradors, supervisors, equips de suport) i del professorat cap a l'ús i integració de les tecnologies en les aules i centres escolars. Els tècniques metodològiques són: Qüestionaris d'aptitud i opinió
  • Estudis sobre les pràctiques d'ús dels ordinadors en els centres i aules desenvolupats en contextos reals. Es practica l'estudi de casos.




3.-Projecte Medusa
  • El Projecte Medusa representa, en conseqüència, un macro projecte governamental dirigit al desenvolupament de les infraestructures de telecomunicació que connectin entre si als centres, a la dotació de recursos informàtics bàsics, a la formació del professorat en l'ús dels mateixos; a la qualificació de l'alumnat comus uari intel·ligent de les noves tecnologies
  • El «Projecte Medusa» va sorgir de dues iniciatives institucionals amb les quals es pretén orientar el desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries: d'una banda el «Pla per al Desenvolupament de la Societat de la Informació a Canàries», on es va plantejar que l'educació era el pilar fonamental per a l'assoliment de tal propòsit, i per un altre el «Pacte Social pera l'Educació en Canàries»amb el qua les pretén millorar la qualitat del sistema educatiu.
  • 4 centres d'educació Infantil, Primària i Secundària cursos 2006-2008. Illa de Tenerife.




3.1.-Objetius de la investigació
  • Identificar els canvis i innovacions generats per l'ús pedagògicde les noves tecnologies en els centres en els àmbits«organitzatiu»en l'àmbit«d'ensenyament»en l'aula, i en l'àmbit de «professionalitat docent»
  • Explorar els processos d'aprenentatge de l'alumnat que ocorren en situacions d'ensenyamentr ecolzades en l'ús d'ordinadors identificant el seu grau de motivació, expectatives i actituds així com descrivint les tasques realitzades i les interaccions comunicatives entre alumnes i docent.
  • Analitzar la situació d'implementació del projecte Medusa en els centres educatius, identificant els problemes o dificultats més destacats que tenen lloc en relació amb les TIC, així com les estratègies i accions que es realitzen amb elles en l'aula.


3.2.-Dimensions y tècniques





4.Resultats
  • Les TIC i l'organització escolar del centre
    • Importància de figura del coordinador TIC que en secundària moltes vegades és gent de tecnologia.
    • En Primaria el coordinador TIC es un membre de l’equip directiu.
    • Problemes de funcionament de xarxa i equips obsolets.
  • Les TIC i la pràctica d’ensenyament en l’aula.
    • El professorat no genera materials didàctics propis, a pesar que els centres disposen de webs informatives sobre el centre.
    • Les TIC s’utilitzen com complement a les activitats de les assignatures; l’alumant treballarà de forma individual en els pc’s.
    • El professor sutilitz en els recursos CENICE i no els de Medusa o propis.
  • Les TIC i l’aprenentatge de l’alumnat
    • L'alumnat utilitza els ordinadors de forma autònoma.
    • Elsa alumnes estan mes habituats a l’ús de les tecnologies que el professorat, solen preguntar els seus dubtes al company.
    • Alta motivació de l’alumnat encara que el professorat esta preocupat per la falta de recursos adaptables a les necessitats dels alumnes.
  • Les TIC y el desenvolupament professional del professorat.
    • En els centres de secundària el professorat actua sense el coordinador TIC, mes autònoms i amb capacitat d'iniciativa
    • En secundària els recursos informàtics amb perspectiva innovadora són més utilitzats.
    • La titulaciódel professorat influeixen la utilització TIC.

En el següent enllaç que pertany al govern de Canaries explica que és el projecte medusa, quines son les seues orientacions, quins objectius te, a qui va dirigit:

No hay comentarios:

Publicar un comentario